- Home
- Hoe vind je inspirerende sprekers?
Hoe vind je inspirerende sprekers?
Veel mensen zijn op zoek naar inspirerende sprekers voor hun evenement of bedrijf. Maar hoe vind je de juiste spreker? Waar moet je op letten als je een inspirerend spreker kiest? In dit artikel geef ik de antwoorden op deze en andere vragen.
De afgelopen jaren heb ik honderden presentaties en lezingen gegeven als spreker klantgerichtheid en over mijn boek Klantgericht Leiderschap. Van lezingen in een lokaal van een ROC tot congressen met meer dan 600 deelnemers. Wat ik vaak zie is dat mensen die een spreker moeten boeken, dat spannend vinden. Logisch, je betaalt vaak een hoop geld en de deelnemers van het evenement zitten toch al snel 45 minuten naar die man of vrouw te luisteren. Het is dus belangrijk dat je de juiste keuze maakt.
Stappen voor het vinden van inspirerende sprekers.
Via de volgende stappen vind je de juiste inspirerende sprekers:
- Bepaal je doelgroep;
- Kies het onderwerp en boodschap van de presentatie;
- Vraag het aan je netwerk;
- Zoek de spreker op Youtube;
- Neem contact op met de spreker;
- Plaats een optie;
- Zorg voor een (telefonische) voorbespreking;
- Bonus tip: vraag een sprekersbureau.
Hieronder zal ik elke stap nader toelichten.
1. Bepaal je doelgroep;
Het belangrijkste bij het kiezen van een inspirerende spreker, is het bepalen van de doelgroep. De spreker moet in staat zijn om de mensen in zijn publiek te boeien, iets te leren en te raken. Voor een groep managers van een grote bank vraagt dat iets anders dan van een groep monteurs van een autobedrijf. Bij de eerste groep past een spreker met stropdas en vele universitaire titels waarschijnlijk beter dan bij de laatste groep. Weet dus wie er in het publiek zitten en stem je keuze voor een spreker daar op af.
2. Kies het onderwerp en de boodschap van de presentatie;
Inspirerende sprekers zijn er op vrijwel alle onderwerpen. Het is belangrijk om te bepalen over welk onderwerp je wil dat de spreker spreekt. Veel gevraagde onderwerpen zijn klantbeleving, werk van de toekomst, de klant van de toekomst, innovatie, duurzaamheid en verandering. Sommige sprekers, zoals Thijs Lindhout en Joseph Oublekas, hebben inspiratie als onderwerp. Weten over welk onderwerp je een presentatie zoekt en wat de boodschap moet zijn, maakt je zoektocht een stuk makkelijker.
3. Vraag het aan je netwerk;
Tuurlijk, Google kan je een eind op weg helpen met het vinden van de juiste spreker. Als je echter een keer zoekt op bijvoorbeeld “spreker klantgerichtheid”, krijg je veel verschillende namen voorgeschoteld. Hoe weet je nu welke sprekers echt goed zijn en welke je beter links kan laten liggen? Een veiligere manier is om het aan de mensen om je heen te vragen. Goede sprekers maken indruk. Als je een aantal mensen om je heen vraagt wat leuke sprekers zijn over een bepaald onderwerp, kunnen ze zich wellicht wel die ene leuke spreker herinneren die ze gezien hebben op een congres. Dit is een goed startpunt.
4. Zoek de spreker op Youtube;
Als het goed is het je via Google of via je netwerk nu een paar namen op je lijstje. De volgende stap is dan ook erg belangrijk: zoek de sprekers op Youtube. Goede sprekers hebben vrijwel altijd één of meerdere video’s op Youtube staan (mijn overzicht vind je hier). Hier kan je zien of de stijl van de spreker past bij het evenement en de doelgroep. Nog één belangrijke tip hierbij: ga voor vorm boven inhoud. Ja, het is belangrijk dat de spreker kennis heeft over het onderwerp waarover hij/zij spreekt. Maar om een groep deelnemers 45-60 minuten te boeien is meer nodig. De spreker moet ook leuk zijn om naar te kijken en luisteren. Gebruikt hij humor? Heeft ze goede energie? Is er interactie met het publiek? Dit is allemaal nodig om te zorgen dat de deelnemers zich vermaken en daarmee ook meer onthouden.
Als je spreker geen video’s op Youtube heeft, betekent het niet dat het een slechte spreker is. Het is echter wel een waarschuwingssignaal. Let er op, want mogelijk is de spreker nog onervaren of wordt hij/zij niet veel gevraagd.
5. Neem contact op met de spreker;
Een belangrijke tip om geld te besparen! Als je interesse hebt in één of enkele sprekers, doe je er goed aan die sprekers direct te benaderen via hun eigen website. Voor veel sprekers is het ook mogelijk om ze te boeken via sprekersbureaus. Vaak betaal je daar mee voor dan als je rechtstreeks via de website van de spreker zelf informatie aanvraagt. Toch kunnen sprekersbureaus zeker nuttig zijn. Daarover meer bij stap 8.
Hou er rekening meer dat tarieven van sprekers flink kunnen oplopen. Voor een professionele spreker betaal je al gauw tussen de 2000 en 5000 euro. Voor Bekende Nederlanders soms nog meer. Wat inspirerende sprekers kosten en waar die tarieven vandaan komen, leg ik uit in deze blog.
6. Plaats een optie;
Veel goede sprekers geven meerdere presentaties per week en soms zelfs meerdere per dag. Het is daarom belangrijk dat je ruim op tijd contact opneemt van de spreker die je graag wil inhuren. Veel sprekers bieden de mogelijkheid om een optie in hun agenda te plaatsen voor een bepaalde datum. Dat geeft jou de tijd om de spreker intern te bespreken en akkoord te krijgen. Als je dat niet doet, bestaat de kans dat de spreker van jouw voorkeur niet meer beschikbaar is op de gewenste datum. Zodra je een voorkeur voor één of een paar sprekers hebt en je weet de datum van het event, is het een goed idee om contact op te nemen en een optie te plaatsen.
7. Plan een (telefonische) voorbespreking;
Vaak is het een goed idee om de presentatie nog voor te bespreken met de spreker. Persoonlijk vraag ik altijd of de manager/directeur/opdrachtgever onder wie het evenement valt daarbij aanwezig kan zijn. Het is belangrijk dat de boodschap die de spreker overbrengt goed wordt afgestemd met de directie of opdrachtgever. Zo voorkom je dat de boodschap van de spreker onverhoopt toch niet aansluit.
Een telefonische voorbespreking is vrijwel altijd inbegrepen als je een spreker boekt. Voor een persoonlijke voorbespreking op locatie rekenen sommige sprekers extra kosten. Dit komt sprekers vaak druk bezet zijn. Voor een persoonlijke voorbespreking moet vaak al gauw een halve dag vrijgehouden worden. De spreker kan in die tijd geen andere presentatie geven.
8. Bonus tip: vraag een sprekersbureau.
Als je er met bovenstaande stappen niet uit komt, kan je ook een andere weg kiezen. Er zijn een aantal sprekersbureaus in Nederland die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste sprekers voor jouw event. Vaak betaal je bij deze bureaus meer dan als je direct bij de spreker boekt. Dat is het echter waard als je zelf geen tijd of zin hebt om op zoek te gaan naar een inspirerende spreker. Deze bureaus weten vaak goed welke spreker geschikt is bij wat voor soort event. Ook kan het makkelijk zijn als je meerdere sprekers voor één event zoekt. Zo heb je één aanspreekpunt. Bureaus waar ik mee samenwerk en die aan te raden zijn, zijn Sprekershuys, De Spreker en Speakers Academy.
Hoe kies je de juiste spreker?
Na de bovenstaande stappen heb je als het goed is een lijstje namen van mogelijk sprekers. Wil je weten waar je op moet letten bij het maken van de juiste keuze? Kijk dan de video hieronder:
Succes!
Succes met het vinden van een inspirerende spreker voor jouw evenement. Als je meer info wilt over mijn presentaties rondom klantgerichtheid, klik dan hier. Je mag altijd contact met me opnemen op sydney@sydneybrouwer.nl of via de contactpagina.