Wat kost een spreker? Misschien ben je op deze pagina terecht gekomen door die vraag te googlen. Of je bent door mij (Sydney Brouwer) of een andere spreker doorgestuurd naar deze pagina omdat je even moest slikken van het tarief. Ook ik krijg wel eens opmerkingen over mijn tarieven. In plaats van hetzelfde mailtje te copy-pasten, besloot ik er een blog over te schrijven. Deze dus. Zo kunnen mijn collega sprekers deze uitleg ook gebruiken. Hieronder vertel ik wat een spreker kost, leg ik uit waar het tarief vandaan komt en beantwoord ik de meest gestelde vraag: kan je nog wat aan het tarief doen? Spoiler alert: waarschijnlijk niet, tenzij je een hele goede reden hebt.

Wat kost een spreker?

Mogelijk schrok je even toen je het tarief van een spreker zag. Terecht ook. Sprekers vragen serieuze tarieven. Voor een professionele beroepsspreker beginnen de tarieven bij c.a. 1500-2000 euro en lopen ze op tot soms wel €5000,- voor een sessie. Plak je een bekende kop op de spreker, dan mag je nog hoger gaan zitten. Om eerlijk te zijn, verbaasde het mij ook toen ik net begon in deze wereld. Maar maak je geen zorgen…. het went vanzelf ;-).

“Dat is wel een heel hoog tarief per uur!”

Veel mensen die het tarief van een spreker zien, gaan het gelijk omrekenen naar een uurtarief. Een uur spreken, wat reistijd, een voorbespreking (telefonisch), wat voorbereiding. Al met al ben je zo’n 8 uur kwijt voor een presentatie, zo redeneren ze. Met een tarief van €2000,- is dat een uurtarief van c.a. €250,-. Fors. Vergelijkbaar met een dure consultant of een (junior) advocaat op Amsterdamse Zuid-As.

In alle eerlijkheid: de meeste professionele sprekers zijn minder tijd kwijt aan de voorbereiding van een presentatie. De presentatie die ze komen geven is in de basis de presentatie die ze al tientallen of honderden keren hebben gegeven. Practice makes perfect.

“Dan is het uurtarief dus nog hoger?” Als je het zo berekent wel. Echter, tijd is volgens mij geen relevante factor in het tarief van een spreker. Resultaat is veel belangrijker. Ik spreek over klantgerichtheid en klantbeleving. Hieronder vind je wat de meeste van mijn klanten vragen:

  • Inspiratie over klantgerichtheid: deelnemers moeten echt anders naar het onderwerp gaan kijken;
  • Voorbeelden uit de praktijk: hoe bieden andere bedrijven van binnen of buiten onze markt een goede klantbeleving?;
  • Concrete handvatten: deelnemers moeten concrete tools krijgen waarmee ze morgen al aan de slag kunnen om klantgerichter te worden;
  • We willen een interactieve sessie met humor en als het even kan een beetje discussie;
  • Toepasbaar voor iedereen: in de zaal zitten mensen uit het hele bedrijf of mensen van verschillende bedrijven en misschien zelfs verschillende branches. Het moet voor iedereen toepasbaar zijn.

Daarnaast is er nog een reden die vaak niet wordt genoemd, maar wel degelijk meespeelt. Mijn klanten willen natuurlijk dat hun bijeenkomst of evenement een succes wordt. Ze hebben 50, 100 tot soms wel 500 of meer medewerkers of gasten over de vloer. Het is heel belangrijk dat deze mensen een goede dag hebben. Daarvoor is een goede spreker cruciaal. Hij of zij kan je bijeenkomst maken of breken. (Trouwens, als je het tarief van een spreker deelt door het aantal deelnemers, zijn de kosten per persoon vaak lager dan die van de catering).  

Als spreker krijg je om bovenstaande te bereiken c.a. 60 minuten. Dat is nogal een vraag.

Begrijp me niet verkeerd, bovenstaande vragen vind ik geweldig. Ik heb echt het leukste werk van de wereld. Ik durf ook te zeggen dat ik aan bovenstaande vragen kan voldoen, net als veel andere professionele sprekers. Maar daar is wél heel veel voorwerk nodig. Zowel op inhoudelijke expertise als op presentatievaardigheden. Professionele sprekers hebben stapels en stapels boeken gelezen, hebben op eigen kosten seminars en opleidingen gevolgd, doen zelf maanden of jarenlang onderzoek en hebben vaak een boek geschreven. Ze zorgen ervoor dat hun expertise constant op niveau blijft, zodat ze degene in de zaal zijn die het meeste over het onderwerp weet. Daar huur je hem of haar immers voor in!

Dit is allemaal tijd, energie en geld geweest die de spreker (onbetaald) in zichzelf heeft geïnvesteerd. En dat gaat dan alleen nog maar over de inhoudelijke expertise. De spreekcoaching, het maken van presentaties en de talloze troosteloze uren die hij in z’n eentje op kantoor of in een zaaltje met zeven vrienden en z’n moeder aan het oefenen was, zijn dan nog niet meegerekend. Bij elkaar kost dit vaak jaren en veel geld.

Eigenlijk moet je er dus omgedraaid naar kijken. Het feit dat een spreker in c.a. 60 minuten aan jouw vraag kan voldoen, is een kunst. Die kunst vereist heel veel voorwerk en dat voorwerk zit in de tarieven verwerkt.

Kan je nog iets met de tarieven doen?

De terugrekening naar uurtarieven wordt vaak gevolgd met de vraag “kan je nog iets met de tarieven doen?” Hierboven gaf ik al een hint over het antwoord: waarschijnlijk niet. Of nouja, ik kan het wel. Maar ik wil het niet. Mijn klanten betalen allemaal hetzelfde tarief. Waarom zou de ene bank minder betalen dan de andere? Dat is niet eerlijk. Non-profit organisaties (zorg, onderwijs, overheid) hebben wel een apart tarief, maar binnen die categorie betalen ze ook allemaal hetzelfde. 

Ik heb een goede reden voor korting!

Heel soms geef ik wel eens korting, maar alleen als er een echte goede reden is. Twee redenen die vaak genoemd worden, maar in mijn ogen niet goed genoeg zijn:

  • We hebben geen budget. – Collega spreker Jan van Setten zou je vragen of het geld wel op de rekening staat. Ja? Dan heb je wel budget, maar wil je het niet uitgeven aan een spreker. Nee? Dan gaat een spreker je ook niet meer redden…
  • Deelnemers aan de bijeenkomst zijn een hele interessante doelgroep voor je. – Het fijne aan mijn vak is dat ik zelden publiek heb waar geen interessante mensen in zitten.

Wat zou wel een goede reden kunnen zijn? Als het bijvoorbeeld voor een goed doel is. Maar dan doe ik het liever gratis. Of als je als organisatie meerdere sessies wil afnemen. Een sessie klantgericht leiderschap voor het MT en een sessie klantgerichtheid voor de mensen in de frontlinie bijvoorbeeld. Of als we een hele goede ruil kunnen maken. Waarschijnlijk mis ik nog een aantal goede redenen. Je kan het dus altijd proberen!

Komen we er niet uit? Dan ga ik je toch helpen.

Ik hoop natuurlijk dat we gaan samenwerken! Maar het zou ook zo kunnen zijn dat we er niet uit komen. Dat is jammer, maar er is geen nood aan de man. Want ik kan je dan waarschijnlijk toch helpen. Ik ken heel veel sprekers, trainers en inspirerende mensen die andere tarieven hanteren. Ik denk heel graag met je mee, want voor mij is het belangrijkst dat jij de juiste spreker op jouw bijeenkomst hebt. Laat het me dus weten als het niet gaat lukken en ik denk graag met je mee over een alternatief.

If you pay peanuts…

Een belangrijk adagium geldt ook in de sprekerswereld: “If you pay peanuts, you get monkeys”. Natuurlijk zijn er hele goede sprekers, die een stuk minder kosten. Dit zijn meestal sprekers die af en toe een presentatie erbij doen, naast hun echte werk. Ook zijn er hele dure sprekers die niet zo goed zijn… helaas. Maar feit is, dat als je weinig wil uitgeven aan een spreker, je daarmee het risico loopt dat je ook de kwaliteit van je evenement te grabbelen gooit. Het ergste dat kan gebeuren is toch wel dat jouw medewerkers, klanten of gasten naar huis gaan met het gevoel dat het eigenlijk tijdverspilling was… en dat omdat jij wilde besparen op een spreker.

Wat kost een spreker? Een flinke duit. Ik hoop dat dit artikel je inzicht heeft gegeven in hoe de tarieven van sprekers tot stand komen en dat ze beter te begrijpen zijn. Het kan natuurlijk zo zijn dat je alsnog vragen of opmerkingen hebt. Schroom niet contact met me op te nemen op

P.s. Wil je een indruk krijgen over mijn presentaties? Zie dan het filmpje hieronder! Of klik hier voor meer informatie over mijn presentaties.

Kom naar de Nationale Klantendag!

De Nationale Klantendag is een evenement dat in het teken staan van inspiratie voor meer enthousiaste klanten. Vier top sprekers delen het podium.

Klik hier voor meer info

Een selectie van bedrijven waar Sydney voor heeft gewerkt:

  • Lars Sørensen

    Lars Sørensen (dagvoorzitter en presentator)

    “Energieke spreker met een pakkend verhaal. Klantgerichtheid 2.0 door echt in de schoenen van de klant te gaan staan dat is wat we leren van Sydney. Op dynamische wijze weet hij als spreker zijn inhoud over de buhne te brengen en is boeiend tot voorbij het einde. Sydney is het koekje bij de koffie.”

  • Erik Wiechers

    Erik Wiechers (CEO DTG)

    “Als je een topspreker zoekt over klantgericht leiderschap: Sydney heeft onze managers enorm geïnspireerd!”

  • Marcel Veltrop

    Marcel Veltrop (Vice President Rabobank Groep)

    “Met zijn enthousiasme, interactie met het publiek en aansprekende voorbeelden heeft hij – in lijn met onze doelstelling – éénieder geprikkeld om dit thema te vertalen naar de eigen praktijk. Complimenten!”

  • Christophe Lembregts

    Christophe Lembregts (Rotterdam School of Management /Erasmus University)

    “Sydney convinced me that he is one of the most interesting speakers on customer experience management in the Netherlands.”

  • Mandy Phoa

    Mandy Phoa (Mei An)

    "Sydney is een zeer energieke en gepassioneerde spreker. Hij weet de zaal te boeien en zijn belangrijke boodschap op een grappige en prettige manier over te brengen. Hij gebruikt mooie en levendige anekdotes, zodat je op je puntje van je stoel blijft zitten."

  • Deelnemer Post Doc

    Deelnemer Post Doc (Beeckestijn Business School)

    “Wat een "cadeautje"! Leuk, inspirerend en fantastisch gepresenteerd.”

Show Buttons
Hide Buttons