OKG 16 – Zeeuwse nuchterheid zorgt voor fans bij ZLM verzekeringen

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/242394024″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

ZLM Verzekeringen, een bijzondere verzekeraar uit Zeeland. Ze zijn een aantal keer uitgeroepen tot de beste verzekeraars door de Bond der Verzekeraars. In 2014 hebben ze de award voor Beste Werkgever van Nederland gewonnen en ze hebben NPS-scores die tussen 39 en 54 schommelen. In de plus ja. Dat zijn mooie resultaten, zeker voor een verzekeraar. Hoe bereiken ze dit? Ik spreek daarover met Bram de Jonge, op het moment van opname CEO van ZLM.

Het geheim van ZLM, volgende Bram de Jonge: Geen tevreden klanten zonder tevreden medewerkers. Daarom zorgt ZLM heel goed voor haar medewerkers. Een voorbeeld daarvan: Medewerkers hebben geen enkel groei target. Het enige waar ze op sturen is klanttevredenheid. Dit geeft medewerkers de ruimte om zich echt te verdiepen in de klant en te doen wat voor die klant het beste is.

Hoewel medewerkers ontzettend belangrijk zijn voor ZLM, hebben ze dan weer geen HR afdeling waaraan dat is uitbesteed. Dat betekent dat alle managers bij ZLM verantwoordelijk zijn voor tevreden medewerkers.

In onderstaande video geeft Bram de Jonge een korte toelichting op wat hij noemt “goed werkgeverschap” en hoe ze dat bij ZLM ten uitvoer brengen.


 

Wil jij ook weten hoe je een klantgerichte cultuur creëert in jouw organisatie? Kom naar mijn seminar “De 6 bouwstenen van een klantgerichte cultuur” op 1 februari 2016. Inschrijving is kosteloos.

Klik hier om je in te schrijven voor het seminar!