- Home
- Podcast
- Over Klanten Gesproken Podcast
- OKG 10 – Hoe de betekeniseconomie fans maakt van klanten met Kees Klomp
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/236446172″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]
Kees Klomp is oprichter en eigenaar van Fort Worth en hij is volledig gespecialiseerd in de Betekeniseconomie. Bedrijven die een duidelijk doel hebben en een positieve bijdrage leveren aan de wereld waarin wij leven hebben een bijzonder grote aantrekkingskracht op klanten en medewerkers. Merken als Tony’s Chocolonely, Tesla en Toms Shoes zijn voorbeelden van dit soort bedrijven en ze groeien als kool. Waarom is dat zo? Hoe komt het dat klanten graag van deze bedrijven willen kopen, zelfs als het meer kost? Hoe kan jij dit inzetten voor jouw organisatie? Luister het in deze aflevering van Over Klanten Gesproken.
Zoek jij spreker, inspiratiesessie of workshop over klantbeleving of klantgerichtheid voor jouw bedrijf of event? Denk eens aan Sydney Brouwer! Vind hier meer informatie over Sydney als Spreker.
Abonneer je op deze podcast via:
Uit het Havas Meaningful Brands onderzoek blijkt dat organisaties met een betekenisvol merk het maar liefst 133% beter doen dan de markt!
Volgens Kees zijn we bezig met een transitie naar een vierde economische paradigma:
- Agrarische Economie;
- Industriële Economie;
- Informatie Economie;
- Betekenis Economie.
Echt succesvolle bedrijven tegenwoordig die doen alleen dingen die bijdragen aan alle drie de P’s:
- People
- Planet
- Profit
Bedrijven die Kees als voorbeeld noemt:
- Tesla – Elektrische Auto’s
- Ben & Jerry’s – Goed (en lekker) ijs
- Seventh Generation – Biologische afbreekbare schoonmaakmiddelen
- Method – Producten voor Persoonlijke Hygiëne
- Unilever – Unilever heeft als doel om hun omzet te verdubbelen en de ecologische footprint te halveren. CEO Paul Polman is degene die de kar trekt binnen Unilever.
- Greyston Bakery – Bakkerij die dak- en thuislozen in dienst neemt.
Zie de TEDxTalk van de directeur van de Greyston Bakery en één van de werknemers hieronder:
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=XIHnIGKfKaI[/embedyt]
Twee supermarkten die alleen organische producten hebben:
Twee voorbeelden van bedrijven die echt de omslag hebben gemaakt van “traditionele” bedrijfsvoering naar bedrijven die handelen volgens de betekeninseconomie:
- Unilever – Is volop bezig met de omslag naar duurzame bedrijfsvoering;
- Interface Flooring – De CEO van Interface zag op een gegeven moment in dat hij zijn bedrijfsvoering om moest gooeien en echt voor duurzaam moet gaan. In vijf jaar tijd is het bedrijf toen getransformeerd en was het de eerste partij de Cradle-to-Cradle producten maakte in deze markt.
- Gulpener – Het biermerk dat als één van de weinige bierproducenten groeit, juist omdat ze zijn verduurzaamt.
De blog van Kees Klomp heet The Purpose Hub. Lees meer over deze onderwerpen daar!
Connect met mij op LinkedIn via onderstaande knop. Voor meer informatie over de presentaties, workshops en inspiratiesessies die ik geef, klik je hier.
Heb je suggesties voor experts, onderwerpen of bedrijven die je graag wil horen in deze podcast? Laat het weten via onderstaand formulier: