In 2017 zijn er weer veertien afleveringen van Over Klanten Gesproken uitgekomen. Dit is inmiddels het derde jaar dat de podcast loopt en aflevering 50 staat voor de deur (begin februari). En ik heb nog helemaal geen plannen om te stoppen! Nu is tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Meer dan 20.000 mensen hebben naar mijn podcast geluisterd en dat is nog exclusief de mensen die via het BNR Podcast Netwerk luisteren. Een aantal waar ik trots op ben, zeker gezien de niche van de podcast.
En dan de best beluisterde afleveringen van het jaar. De top 5 vind je hieronder. Allemaal zijn het afleveringen waar ik zelf heel veel van geleerd heb en waar ik ook veel reacties op heb gehad. Als er afleveringen tussen zitten die je nog niet hebt geluisterd, is dit een mooie plek om te beginnen. Welke aflevering is jou het beste bij gebleven?
De top 5 van 2017
1. OKG 45 – Hoe je in een half jaar tijd de medewerkersbetrokkenheid kan verdubbelen.
In deze aflevering ga ik in gesprek met Aleksander Tchernov van 369method. Aleksander en zijn compagnon Maarten van Hoof hebben samen leiding gegeven aan een afdeling bij een grote Nederlandse bank. Toen ze die afdeling onder hun hoede kregen, was dat sfeer er om te snijden en de werkdruk torenhoog. De betrokkenheid van de medewerkers zat op een dieptepunt. Samen met een derde collega gingen ze aan de slag om die betrokkenheid te verbeteren. Ze wilde de leukste afdeling om te werken worden binnen de bank. Met die missie gingen ze aan de slag en met succes. Binnen een half jaar was de betrokkenheid verdubbeld. Inmiddels hebben de heren een start-up om deze methode heen gebouwd en helpen ze andere organisatie met de betrokkenheid. Meer over de methode hoor je in deze aflevering.
2. OKG 34- Vier customer experience voorspellingen voor 2017
Natuurlijk, afleveringen waarin de toekomst voorspeld wordt, doen het altijd goed. Zo ook de vier voorspellingen voor 2017. Ik heb drie experts gevraagd naar hun voorspellingen en heb er zelf ook één gedaan. Benieuwd of ze uit zijn gekomen? Luister dan de aflevering hieronder. Overigens is er voor 2018 ook zo’n aflevering, al gaat die aflevering over waar je je als CX professional niet meer druk over hoeft te maken. Die aflevering vind je hier.
3. OKG 37 – Een fan per dag met Jos Burgers
In deze aflevering had ik de master himself te gast: Jos Burgers. De auteur met de meeste boeken over klantgerichtheid op zijn naam en een fenomeen op het podium. Ik ga met Jos in gesprek over zijn nieuwste boek “Eén fan per dag”. We gaan van hot naar her in deze aflevering, maar het was erg leuk. Zeker het luisteren waard!
4. OKG 36 – Culture eats strategy for breakfast
Jitske Kramer is Corporate Antropoloog en met haar ga ik in gesprek over één van mijn favoriete onderwerpen: cultuur. Ze geeft een bijzonder boeiende inkijk in wat organisatiecultuur eigenlijk is, hoe het gevormd wordt en hoe je het kan veranderen. Dit is één van de afleveringen waar ik het meest van geleerd hebt, omdat Jitske vanuit een hele andere bril kijkt naar het onderwerp cultuur.
5. OKG 40 – Deze gemeente deed wat veel andere bedrijven niet kunnen: zelfsturend organiseren.
Gemeente Hollands Kroon heeft zichzelf sinds 2012 helemaal opnieuw uitgevonden. Ze zijn zelfsturend gaan organiseren na een fusie. In deze aflevering van Over Klanten Gesproken vertelt Anne-Marleen Dijkhuis hoe deze transformatie is gegaan en wat andere organisaties ervan kunnen leren. Een mooi voordeel van dat zelfsturend organiseren is dat de dienstverlening naar burgers drastisch is verbeterd. Natuurlijk was deze omslag niet altijd makkelijk. In deze aflevering hoor je er alles over.
Abonneer je voor 2018
Wil je in 2018 ook naar de nieuwste afleveringen van Over Klanten Gesproken blijven luisteren? Dat kan! Je kan je op verschillende manieren abonneren.
Klik hier om je via iTunes te abonneren (openen op iPhone).
Klik hier om via Soundcloud te luisteren (op Android of laptop/Mac/PC).